Ishma.
Toen hij uitstapte,
aarzelend, alsof hij met zijn voeten wilden voelen of de bodem hier wel veilig
was, wist ze het al, de mannelijke uitvoering van Hesta,
ook iemand die graag uitdagingen zocht. Een verwoed hanger boven afgronden en aan
steile hellingen hadden ze haar verteld en lid van een broederschap ergens in
de bergen op wat zij hun horst noemden. Daardoor lichamelijk meer dan goed
ontwikkeld. Maar geestelijk mocht hij er ook zijn, volgens Estrice.
En dat was te danken aan de man die daar de leiding had. Niet onintelligent die
Burton, en ongewoon goed op de hoogte van wat Estrice
deed, had ze ook begrepen. Ze hadden hem uitgenodigd om meer te vernemen van
die toch wel bijzondere kweek van niet onaantrekkelijke mannen daar in die bergen.
En inderdaad, zo op het eerste gezicht oogde hij al van het slag dat je niet
veel ontmoette. Hij gedroeg zich hoffelijk, en nieuwsgierig gezien zijn almaar
speurend rondkijken. Toen haar bulkatten zich ook al
zo gemakkelijk door hem lieten behagen had ze hen tot de orde geroepen zodat
hun spinnen even overging in onheilspellend grommen. Even zag ze hem
verstarren, maar met iets van een glimlach in zijn ogen. Hij had geleerd zich
te beheersen en niet aan te stellen. Andere mannen reageerden meestal met
verontwaardigde kreten en weken op z’n minst terug. Maar bij hem geen spoortje
angst. Zonder meer een zeldzaam exemplaar. Was deze man hier om zich te laten
koesteren en verwennen, vroeg ze zich wel meteen af? Maar het kon ook zijn dat
hij Estrice en Hesta had
ondervonden als een bijzondere soort en nieuwsgierig was naar het roedel dat ze
kweekte?
Zijn metgezel toen, Kervin, wat ouder en geestelijk ook al zo bij de hand, had
niet kunnen of willen komen. Jammer, want volgens Hesta
deelde hij haar hobby, speuren naar de geheimen van het oostelijk natuurpark en
had ze daarover graag met hem willen napraten. Deze Burton miste die interesse,
had die barre wildernis maar saai gevonden. Hij leek haar veel meer iemand die
zich graag liet leiden en beleren. Daarom mogelijk zijn belangstelling voor wat
Estrice deed. Vooral met haar had hij nogal wat
afgebabbeld. Heel vroeger zo’n ideale echtgenoot, bedacht ze met een gevoel van
vertedering. Kon een leuke ontmoeting worden. Een in alle opzichten mooie man,
goed afgericht op zijn roeping en niet benauwd voor een goed gesprek. Ook zij
zou hem van alles kunnen bijbrengen, bedacht ze. Logisch dat ze hem hadden
uitgenodigd en spijtig dat die ander het liet afweten. Iemand mogelijk voor
later.
Ishma was de onbetwiste en graag geaccepteerde beheerder
van hun roedel. Als tiener al royaal geërfd kon ze het werken aan anderen
overlaten en zich van jongs af concentreren op persoonlijke interesses.
Opgevoed met waarheden van een religieus bevlogen nest wilde ze die zelf
onderzoeken. Daarom koos ze na de basis voor fundamentele natuurkunde met als
bijvak wiskunde. Deze wetenschappen hadden de wereld in steeds meer raadsels
ontleed die op antwoord wachtten. Om de wortels van de haar opgediende
vanzelfsprekendheden te kennen deed ze daarna geschiedenis. Tijdens haar studie
merkte ze meer praktisch creatief dan theoretisch speurend ingesteld te zijn en
dat bijstelling van haar levensplan was gewenst. Dat nadat ze Hesta had ontmoet, die zich toen specialiseerde op de
ontplooiing van het persoonlijk unieke binnen het geconsolideerde. Zij bracht
haar op het idee het te zoeken in de kunstnijverheid. Haar creatief zoekende
originaliteit sloot daar mooi op aan, vond ze, mede gezien haar inventieve
instelling. Na een cursus ‘praktische empathie in de kunst’ sloot ze haar
opleiding af met een stage bij een beeldhouwer om ook haar wiskundige kennis
van lijnen, vlakken en ruimten te kunnen benutten. Daar leerde ze haar handen
laten doen wat ze haar brein bedacht, leerde ze materialen beheersen opdat ze
die haar wil uitdrukten.
Dit nieuwe levensspoor
resulteerde in een succesvolle carrière. Met haar natuurkijk gevoel voor
empathie doorzag ze haar klanten steeds en wist ze die perfect te verrassen met
wat ze vanuit natuurlijke aanleg ambieerden. Later zou ze dit talent verder
weten te vervolmaken met Estrice’s kennis en ervaring
met filters, weet van de kijk van haar klanten op haar werk. Een invoelen van
anderen dat ze eigenlijk al beleefde als van nature. Waarschijnlijk een
instinct geërfd van haar moeder die zich enige vermaardheid had verworven, en
financieel een levenspakket voor meerderen,
met composities naar pré-antieke muziek maar
aangepast aan de actuele smaak. Volgens de echte kenners een culturele misdaad
maar sinds de uitvinding van kijkcijfers door alle eeuwen nu eenmaal niet
ongebruikelijk. Iedere tijd had z’n eigen verhaal en wilde van daaruit ook al
het historisch waardevolle beleven. Ook in de kunst was veel creativiteit
uitgekomen op eindwaarden, was echte originaliteit nauwelijks nog
mogelijk, waren de huidige uitingen
daardoor vooral variaties op oude thema’s. Met weer als kunst die uit de vele
millennia op te diepen en aanvoelen van wat daarvan het actueel goed zou doen.
Dit talent van haar moeder had te maken met haar filter, had Estrice haar laten zien, een koel bleu met spotten neigend
naar doorzichtig. Toen die meende zich een kind te kunnen veroorloven had ze
bewust gekozen voor paring met een overeenkomstig filter, zo helder mogelijk
blauw, met een zo neutraal mogelijke kijk op de wereld.
Estrice leerde ze kennen door Hesta.
Met haar kwam ze tot een bijzondere samenwerking. Net als zij mocht ook Estrice niet alleen graag experimenteren maar ook concreet
realiseren. En vanuit haar specialiteit, dus met de bouwstenen van de mens, in
het bijzonder z’n filters, en dan met die voorkeur voor blauw. Bestudering van
de hare toonde niet alleen die erfenis van haar moeder, het puur heldere blauw,
maar tevens een neiging naar kleurloos doorzichtig. Dit verleidde beiden tot
het moeten van verdere versterking van die tendens, de mogelijkheid daarvan te
moeten, en met als resultaat haar dochter Francis.
Estrice was ook de eerste die ze wist te strikken voor een
roedel. Onbewust had ze altijd al graag de baas gespeeld, leiding geven aan
anderen. Haar innerlijk nu kennende begreep ze ook waarom. Om die neiging
optimaal te kunnen bevredigen besliste ze voor die leefgemeenschap. Gericht op
de behoefte van vrouwen aan structuur floreerden die het beste rond een
dominante vrouw. In Estrice’s kielzog kwam Hesta mee, die eenzaam opgevoed meende sociaal veel te
hebben gemist en dit dacht te ambiëren, maar dan graag in haar geboortestreek.
Die ook Estrice best spannend leek. Dat werd het ook
toen Hesta wist van een oerdegelijke hofstede in het Meijendellse dat leeg liep. En Ishma
hierin gezien de ligging en opzet wel perspectieven zag voor haar levensplan.
Zo ontstond tien jaar geleden haar roedel met uiteindelijk achttien vrouwen en
twaalf kinderen.
Veel vrouwen kozen
voor gezamenlijk leven in dergelijke nesten. Deze verbanden boden een goede
ambiance voor het opvoeden van kinderen en hun opvang als ze elders voor hun
werk in deeltijd of vertier verbleven. Naar haar heel vroeger varieerden ze van
nonnenkloosters tot huizen van plezier. Maar in het algemeen hadden ze het
karakter van de toen klassieke familiehuishoudens, en nu van alleen redelijk
zelfstandige maar traditioneel ingestelde vrouwen. Een instelling die de keuze
voor een plek in het hoge noorden niet stimuleerde en voor de plek van hun
keuze geleid had tot die leegloop, een vlucht naar het meer behaaglijke zuiden.
Terwijl zij die bij uitstek zagen als passend op hun karakters paste. Het werd
een roedel met vrouwen die elkaar grondig actief hielden, een huis van plezier
voor fysieke en culturele uitdagingen.
Als inleiding op de
restauratie verbouwde ze eerst een overdekte manege tot haar atelier. Daarin
zou haar levensplan gestalte krijgen. Haar eerste creatie was het atrium voor
hun honk. Bij de aankoop had ze al voor ogen hoe ze wel grote maar simpele
entree zou transformeren tot een kristal dat al haar kennen en kunnen zou
presenteren. Daarin moest zich ook de beleving van hun roedelwezen afspelen. Na
haar stage beeldhouwen was ze zich gaan specialiseren in metalen en had ze zich
vertrouwd gemaakt met technieken als stansen, smeden, emailleren en etsen. Deze
vaardigheid combineerde leuk met haar kennis van de wiskunde. Het atrium werd
zo een compositie van ruimten, vlakken en lijnen op mathematische ritmen naar
een logische stramien, een uiterst origineel kristal, in- en uitwendig vol
verrassingen. Het dak werd gedragen door vier kolommen in een carré van slim
gebogen en geknikte metalen, met ieder zo op eigen wijze een labyrint, waarin
verborgen verlichting speelde met geëtste kleurwazen en ingeslepen spiegels.
Met als effect dat de zwaarte van de kolommen vervloog in een fontein van
licht waarop het mozaïek van het glazen plafond leek te zweven. Deze creaties
waren haar overwinningen op de materie. Met dergelijke beschouwingen op
daarvoor ontvankelijke kweks maakte ze reclame voor
haar creaties. En niet zonder succes.
De ruimte van het
atrium was gevat in het ovaal van een wand met bogen waarop de woonruimten
rustten en met er achter een galerij die toegang gaf aan de gemeenschappelijke
ruimten van de begane grond. Haar volgende opgave waren de geelkoperen platen
aaneengeregen tot een fries boven die bogen. Zesendertig panelen van een bij
twee meter bij de bouw bedoeld als uitdaging voor elke generatie bewoners die
te voorzien van een beeldverhaal van het hoe en waarom daarvan. Zo vastleggend
de bewoning en beleving van deze plek door de tijden heen. In eerste aanleg
waren ze alle voorzien van abstracte figuraties van mat en glanzend gepoetste
vlakken. Inmiddels waren twaalf van de panelen voorzien van zo’n verhaal. Het
was deze fries die haar mede had laten vallen voor dit heim
voor haar nest. Met die ingebouwde noodwendigheid haar talenten met metalen
daarop te moeten mogen. Tot nu toe was ze vooral nog in haar hoofd met dit verhaal
bezig. Met Francis zat haar heden nog vol geheimen.
Haar kennis van
natuurkunde paste ze toe in mechanieken die beelden lieten dansen naar zelf
bedachte choreografieën op slim uit de natuur gewonnen energie. Deze kunst
adverteerde ze onder de noemer veredeling van de natuurkrachten. Haar traag op
zon, wind of water deinende tuinbeelden waren zeer gevraagd. Drie stonden er
op hun erf.
Deze kennis paste ze
ook toe voor de duurzaamheid van hun hofstede. Zo vergaarde het kristal de
warmte van de zomer en sloeg die op in de bodem voor de verwarming in de
winter. Door die uitwisseling van grondwater bleven hun verblijven zomers
heerlijk koel. Zonnecellen met een aantal door de eeuwen heen ontwikkelde
opslag voor elektra voorzagen voor de benodigde stroom.
Haar feilloos
aanvoelen van wat klanten mooi vonden, haar talent het kunstverleden origineel
te benutten en haar vakbekwaamheid
maakten haar tot een van de weinigen met een meer dan goed zakelijk resultaat
in het unieke circuit. Gebruikelijk stoelde dit nijver daarin doende zijn
vooral op veel ijver en goede bedoelingen en had het daardoor nauwelijks meer
dan eigen medewerkers, vrienden en kennissen als afnemers. Ishma
was een van de uitzonderingen die zich commercieel in dit circuit wist te
bewijzen. Inmiddels begreep ze min of meer waarom ze dat talent had. En dat
haar dochter dit van haar had geërfd, maar wel nog geavanceerder volgens Esrice. En begreep ze tevens dat dit wel eens oorzaak zou
kunnen zijn van haar onrust. Die doorzag ze dan wel maar kon ze nog moeilijk
duiden. Mede omdat ze elk gesprek daarover uit de weg ging. Ze was er zelf nog
even niet uit, was haar excuus.
Met datzelfde talent
had ze zich ook de regie van hun roedel toegeëigend. Het was een eerste
generatieroedel met de meesten nog actief in de ‘basis’. Gezien hun afgelegen
woonoord gingen die voor zo’n drie tot zes weken op en af voor hun werk. Na
alle drukte en inspanning elders was het dan prettig als een ander had
uitgedacht wat je thuis graag te doen had. Met haar inlevingsvermogen regelde
zij tot ieders tevredenheid voor deze unieke en eigenwijze vrouwen hun
zorgeloos samenzijn op hun heem. Ze wist zich dan ook als chef geaccepteerd.
Door Francis had ze
met Estrice een bijzondere band, een verhouding die
tevens niet vrijblijvend was. Tot nu toe was niemand daarvan op de hoogte,
hadden ze dit geheim gehouden. Vaders van kinderen hadden recht op anonimiteit.
Sinds Estrice zelfstandig was had ook zij haar werk vooral thuis.
Op haar vakgebied kon ook zij het verrassende niet nalaten en bleef ze
innovatief bezig. Gezien haar zelfde instelling kreeg ze haar bevindingen
geregeld voor commentaar voorgelegd. Daardoor was zij redelijk ingewijd geraakt
in de geheimen van het selectiewerk, en was haar meteen opgevallen dat sinds
kort in hun samenzang een valse noot was geslopen, dat Estrice
problemen had. Waarmee, dat was haar nog niet duidelijk. Wel begreep ze dat ze
haar de tijd moest gunnen er mee in het reine te komen.
Misschien dat hun
bezoeker haar daarbij kon helpen, haar gedachten wat zou verzetten. De
achtergrond van Burton, dat adelaarsnest met alleen mannen in de bergen, was
boeiend genoeg om verder uit te pluizen. En dat was haar best toevertrouwd. Op
wat voor lijnen zaten ze met hun zelfhypnose in mannenverbond? Wat waren de
frustraties die ze zo maatschappelijk betrokken maakten en met belangstelling
voor het werk van Estrice? Hij kwam leuk
zelfverzekerd, nieuwsgierig en wetenschappelijk geïnteresseerd over. Best
interessant om hem in haar atelier verder uit te testen op misschien wel
mogelijkheden voor haar. Hij bood diverse perspectieven. Onderweg over smalle
paden had ze hem voor zich uit laten lopen. De bulkatten
wezen hem wel de weg. De wind in zijn rug blies de regencape strak rond de
contouren van zijn gespierde lichaam zodat ze de beheerste beweeglijkheid
ervan had kunnen bewonderen: een arrogante bevalligheid die ongetwijfeld veel
vrouwen in verwarring bracht. Maar het had ook iets sluipends, als van haar
katten, alsof hij een prooi spotte. Zonder aarzeling maar wel waakzaam was hij
op weg naar wat ze hem op hun honk te bieden hadden.
Het was zeker niet de
eerste keer dat hij ergens werd genood en hij wist dus waarom. Normaal deden ze
gemaakt verveeld als ze werden opgebracht voor wat ze als hun hobby zagen. Hij
straalde echter iets van brutale verwachting uit, alsof hij op weg was naar een
spannend avontuur. Een dief in de nacht op weg naar zijn buit zou zich net zo
bewegen bedacht ze. Eenmaal binnen schudde ze dit gepieker resoluut van zich
af. Hij was nu eenmaal zo en behoorde dit niet bij zulke mooi spannende exemplaren?
Estrice zou het wel met hem klaren. Zij selecteerde
immers graag op dikke staarten, pure mannelijkheid en dus dominantiedrift, en
die haalde zij nu voor haar binnen. Hesta zou zeggen:
‘een bolkopplusvariant en dus riskant, maar wel
spannend.’ Toch had hij braaf willen wijken voor de kracht die zij en haar bulkatten uitstraalden. Een verstandig iemand dus, die een
stevige aanpak kon waarderen. Maar wel even alles in details over hem
uitzoeken, en ook van zijn vriendjes op die berg. Zaten er bij met een spot? En
dan vooral van die Chiavel. haar tegenpool besefte ze
ineens.
***